Gruppearbejde om Sydamerika
Kære 7. klasse
Jeg håber, at I har haft en dejlig weekend og har nydt det fine forårsvejr.
Har I mon budt Jeres familie på sydamerikansk mad? Og talt engelsk imens?
Og har I været inde og høre sydamerikansk musik her på bloggen?
I dag begynder vores zoom-møde 15 minutter tidligere end i sidste uge, det vil sige kl. 9.00, og bagefter skal I i gang med tre dages gruppearbejde.
Jeg har sendt mails ud til halvdelen af Jer her til morgen, og I skal så tage kontakt til den anden person i gruppen og fortælle, hvilket land I skal arbejde med.
Der er 10 grupper men tolv lande i Sydamerika, så vi må gemme Paraguay og Guyana til en anden gang.
I forhold til ARBEJDSMETODE vil jeg foreslå, at I begge i gruppen så vidt muligt besvarer alle spørgsmålene og så sammenligner de svar, I har fundet.
På den måde er I sikre på, at I begge har så stor og samenhængende en viden om landet som muligt, hvilket gør det lettere at samarbejde om at lave præsentationen af landet til sidst.
Alle grupper skal hver dag skrive i kommentarfeltet her på bloggen og kort fortælle, hvad I har arbejdet med.
På den måde kan I følge med i hinandens arbejde og måske også få inspiration og gode ideer.
- Zoom-møde kl.9.00, jeg har sendt linket til Jeres forældre – BEMÆRK DET NYE TIDSPUNKT!
- Upload Jeres Monday Delight-opgave
- Læs denne tekst om Jeres gruppearbejde:
I skal i dag begynde på Jeres gruppearbejde om et land i Sydamerika.
Herunder er en beskrivelse af de arbejdspunkter, opgaven består af.
Læg mærke til, at opgaven overordnet er delt i to; først skal I søge information om landet, derefter skal I lave en præsentation af landet.
Så I må skrive alt det ned, I finder ud af om landet undervejs, så I har et ‘bagkatalog’ fyldt med information, og derefter skal I lave en superindbydende, farverig, lækker præsentation af alt dét, som I nu ved om landet for på den måde at lokke rejsende (Jeres klassekammerater) til.
I har i første omgang tre dage til dette arbejde, så jeg forventer, at Jeres præsentation er færdig, når vi når til torsdag!
I kommer til at arbejde sammen to og to, en enkelt gruppe tre, og I må maile, tale i telefon, facetime eller skype. Hvis I bor tæt på hinanden og vejret tillader det, kan I måske mødes og gå en tur med god afstand, mens I taler om opgaven.
Da bibliotekerne stadig er lukkede, må I gå i bogreolen derhjemme og se, om I kan finde noget, I kan bruge, og ellers er der selvfølgelig nettet.
Husk bare at være opfindsomme, når I søger på nettet for at få nogle interessante artikler om og perspektiver på Jeres emne, så brug ikke nødvendigvis det første og bedste I falder over, vær nysgerrige og undersøgende.
OPGAVEN GÅR UD PÅ FØLGENDE:
INDHENTNING AF INFORMATION
1.Lav en geografisk beskrivelse af landet:
Hvor i Sydamerika ligger landet, hvilke nabolande og have omgiver landet?
Hvilket klimabælte, hvilket vejr er der gennem året?
Er der søer, bjerge, ørken, regnskov, stepper …?
Dyreliv og vegetation, hvad er særligt for dette land?
2. Fortæl meget kort, hvad I synes er relevant for en besøgende at vide om landets historie
3. Beskriv befolkningen:
Indbyggertal, hvor mange er de?
Hvilke etniske grupper udgør befolkningen? Er det folk, der oprindelig var der eller folk, der er kommet til landet senere, europæere fx, eller en blanding?
Hvilke sprog tales der i landet?
Hvilken levestandard er der i landet, er der megen fattigdom, er der stor ulighed i samfundet?
Hvad dyrker de? Hvilke afgrøder?
Hvad spiser de typisk?
Hvad arbejder befolkningen med, hvilke erhverv?
Hvilke religioner? Hvad tror de på?
Hvordan bliver landet styret politisk?
4. Er der nogle særlige problemer eller udfordringer, som befolkningen slås med i dette land?
5. Hvad er landets seværdigheder, hvad kommer turister for at se og opleve?
6. Tal med en person, der har været i landet og få et andet blik på landet end det, bøger og hjemmesider giver.
PRÆSENTATION
7. Når I har beskrevet disse punkter, er I klar til at gøre det, opgaven egentlig går ud på, nemlig at lave en præsentation af landet og dets seværdigheder.
I skal lave en plakat eller en folder eller måske noget helt tredie – overrask mig – som giver læseren et godt indtryk af, hvad landet har at byde på. Men husk lige, at uanset hvilken måde I vælger at lave præsentationen på, så skal den kunne ses her på bloggen!
I er eksperterne, så I må vælge de ting, I mener er helt unikke og spændende i landet, og så præsentere dem på en måde, så Jeres klassekammerater får lyst til at besøge Jeres land under den tre uger lange rundrejse, som I hver især alle skal arrangere, når I er færdige med dette gruppearbejde. HUSK billeder og tegninger!
8. Læs hele beskrivelsen af opgaven én gang til!
9. Aftal med den anden person i gruppen, hvordan I skal lave opgaven.
hej Merethe
jeg kunne ikke komme ind på mødet idag den sagde bare at det ikke var startet selvom jeg prøvede mange gange så jeg hved ikke hvilket land jeg har eller hvad jeg skal lave
Kære Vitus
Nå, hvor ærgerligt, hvis det sker igen i morgen, så ring lige til mig på 26161520, så kan Jan hjælpe dig ind.
Har du fået min mail i går aftes om gruppearbejdet?
Du skal nemlig skrive til Darya, som du er i gruppe med.
Kh Merethe
hej Merethe
jeg er lidt i tvivl om hvad det er vi skal lave idag.
Skal vi bare læse den teks som du har lavet.
Kære Vitus
Ja, læs beskrivelsen af opgaven grundigt, så I ved, hvad I skal lave.
Du skal have fat i din makker, altså Darya, så I kan aftale, hvordan I skal lave Jeres opgave, og så skal I sådan set bare i gang med at søge i bogreolen og på nettet efter information om Jeres land. I kan bruge de spørgsmål jeg har skrevet som en slags disposition, så I nogenlunde ved, hvad I leder efter.
Skriv igen hvis du har spørgsmål!
Kærlig hilsen Merethe
Hej Merethe
Jeg er bare lidt i tvivl om vi skulle skrive her på bloggen og det vi har fundet ud af om det land vi har skrevet om eller om det først var i morgen Kh Victoria
Kære Victoria
I kan bare skrive et par linjer om, hvad I er gået i gang med, fx om I har brugt nettet eller fundet nogle bøger derhjemme og så videre. Men nej, I skal ikke lægge alt, hvad I har fundet op her i kommentarfeltet.
Måske kan I skrive noget i stil med; I dag er vi begyndt at beskrive det geografiske …
Skriv igen, hvis du er i tvivl.
Kærlig hilsen Merethe
Hej Vitus
Jeg tror i har kommet til at bruge det gamle link. Merethe har sendt en e-mail ud med det nye link.
Nå ja, det kan selvfølgelig godt være det, der er i vejen. Det er jo et nyt link denne uge, som I så til gengæld kan bruge til alle ugens fem zoom-møder. Tak Laurits, for lige at minde om det.
Kærlig hilsen Merethe
hej Merethe
jeg har lige lavet lidt reserch på mit land og skrevet lidt ned. jeg har også snakket lidt sammen med min partner, og lavet lidt matematik og tysk.
kh Asta Marie 🙂
Kære Asta Marie
Det lyder rigtig godt, og tak for at huske at få det meddelt her i kommentarfeltet!
Kærlig hilsen Merethe
Hej Jeg havde lige glemt alt om at vi skulle skrive om hvad vi havde fundet ud af men håber ikke det er for sent😊
Klara og jeg har undersøgt på nettet på forskellige sider om Bolivia og er også begyndt at skrive
Kh Klara og Victoria
Kære Klara og Victoria
Det er helt fint, og dejligt at I allerede er i gang.
Kærlig hilsen Merethe
Hej Merethe
hvad er det præcist man skal skrive en tekst om
Kære Oliver
Indtil videre skal I mest bare researche, så I får noget viden om Jeres land.
Tag nogle noter undervejs, så du kan huske det, der er vigtigt, men egentlige tekster, skal I først skrive, når I laver Jeres præsentation.
Kærlig hilsen Merethe
Hej Merethe
Mig og Vitus fik talt lidt sammen om venezuela, og fik svaret på de første spørgsmål, og fik lavet noget reserch sammen.
Mvh Darya og Vitus 🙂
Kære Darya og Vitus
Dejligt at høre, at I er godt i gang!
Kærlig hilsen Merethe
Benedicte og jeg, har fået undersøgt om Ecuador, og fordelt opgaver samt begyndt nogle tekster, om bla. Historie
Hvor er I gode, super!
Kærlig hilsen Merethe
Hej Merethe,
Mig og Alva har aftalt hvordan vi skal gøre og jeg har researchet lidt om Macchu Picchu i Peru, og skrevet stikord ned.
Kh Alina
Kære Alina
Det lyder da så fint!
Kærlig hilsen Merethe